Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wydaje się nieszczególnie przejmować obowiązkami, które powinny wnikać z drugiego członu jego nazwy. Wiceminister Paweł Lewandowski z rozbrajającą szczerością zapowiada więc, że wysadzona zostanie część 111-letniego mostu w Pilchowicach, mającego zostać wpisanym do rejestru zabytków. Tego życzy sobie bowiem amerykańskie studio filmowe.
Pod koniec marca branżowy miesięcznik „Rynek Kolejowy” poinformował opinię publiczną o planach filmowców. Magazyn twierdził, że ekipa filmowa jednego z amerykańskich producentów chciała zrealizować scenę do swojego filmu na moście w Pilchowicach. A dokładniej rzecz biorąc chciała wysadzić 111-letni zabytek. Informacjom tym zaprzeczała wówczas zarządzająca nim spółka Polskie Koleje Państwowe – Polskie Linie Kolejowe.
Okazuje się jednak, że w błąd opinię publiczną wprowadził nie wspomniany miesięcznik, ale kontrolowana przez Skarb Państwa spółka. Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego we wczorajszym wywiadzie dla Wirtualnej Polski potwierdził, że wciąż istnieją plany wysadzenia zabytkowego mostu. Z tego powodu Lewandowski bagatelizuje wagę obiektu wybudowanego w 1909 roku.
„Ja bym się nie fiksował, że to jest zabytek. Nie każda stara rzecz jest zabytkiem. Wyraźnie jest napisane w ustawie, że zabytkiem jest tylko to, co ma wartość społeczną, artystyczną bądź naukową. W sztuce i kulturze ta wartość powstaje tylko wtedy, jeśli jest relacja między obiektem kultury a człowiekiem. Jeśli więc obiekt jest nieużytkowany, niedostępny, to nie ma takiej wartości. Więc to nie jest zabytek” – bredzi wiceminister.
Lewandowski zaznacza, że filmowcy zniszczą „tylko” część mostu. Jednocześnie urzędnik podległy ministrowi Piotrowi Glińskiemu daje dosyć mgliste gwarancje amerykańskiej partycypacji w obudowie obiektu, a nawet rzeczywistej promocji Polski przez produkcję reżysera siódmej części ”Mission: Impossible” z Tomem Cruise’em w roli głównej. To nie przeszkadza wiceministrowi zapowiadać możliwe zablokowanie wpisania mostu do rejestru zabytków.
Na podstawie: rynek-kolejowy.pl, wp.pl.