Systemy rozpoznawania twarzy są już rzeczywistością, z której każdy z nas musi sobie zdawać sprawę. Są one jednak wykorzystywane nie tylko do inwigilacji, ale również do generowania zysków.
NEC IT Solutions, firma technologiczna z japońsko-brytyjskim kapitałem opracowała system rozpoznawania twarzy, działający nazasadzie porównywania danych płynących do niego z kamer obserwacyjnych ze swoją bazą zdjęciową. Nie jest to pierwszy system działający na tej zasadzie, nowością jest raczej poszerzony krąg odbiorców mogących się nim zainteresować.
Podstawowymi klientami dla tego produktu są zazwyczaj służby bezpieczeństwa, policja lub agencje ochroniarskie, które za pomocą ulicznych kamer śledzą przechodniów. Właściciele ekskluzywnych sklepów i hoteli również mogą go wykorzystać do swoich potrzeb.
Do bazy danych systemu można wprowadzić zamiast zdjęć osób uznanych za niebezpieczne, wizerunki prominentów lub osób wyjątkowo pożądanych.
Dzięki temu personel zostanie natychmiast poinformowany poprzez komputer, tablet lub smartfon, gdy tylko jakaś „specjalna”osobistość lub wyjątkowy klient przekroczy próg sklepu. Dla takich gości obsługa będzie oczywiście milsza i bardziej usłużna, otrzyma również szczegółowe informacje na temat preferencji klienta, jego potrzeb lub poprzednich zakupów, by lepiej móczadowolić jego indywidualne potrzeby.
System oferowany przez NEC IT Solutions jest już w fazie testów, zainstalowano go w kilkunastu placówkach handlowych i hotelach rozlokowanych po Dalekim Wschodzie, USA i Wielkiej Brytanii. Dokładne informacje na temat lokalizacji tych placówek są jednak trzymane w tajemnicy.
Przeciętny obywatel bez sławnej twarzy i grubego portfela nie ma co liczyć na takie względy dostępne jedynie elitom. Teoria o równości wszystkich ludzi mocno potyka się tutaj o zawartość portfela, lub wpływy co poniektórych osobistości.
na podstawie: PAP