Większość polskich społeczeństwa nie ufa treściom przekazywanym przez media, co w równym stopniu dotyczy wszystkich form przekazu od stacji telewizyjnych po portale internetowe. Polacy dużo bardziej wierzą w informacje dostarczane im przez znajomych, a dodatkowo deklarują, że są w stanie odróżnić „fake newsy” od rzetelnych wiadomości.
Badania na temat zaufania do środków przekazu przeprowadził Ispsos, biorąc pod lupę opinie respondentów z 27. państw z całego świata. Z uzyskanych wyników można dowiedzieć się, że zdecydowana większość Polaków nie wierzy informacjom usłyszanym w radiu albo telewizji (67 proc.), przeczytanym w gazetach (65 proc.), a także opublikowanym na portalach internetowych (62 proc.).
Polscy respondenci twierdzą jednocześnie, że są w stanie odróżnić rzetelne informacje od „fake newsów”. Te drugie potrafi rozpoznać 47 proc. czytelników prasy, 53 proc. odbiorców radia i telewizji oraz 56 proc. internautów. Dużo większe zaufanie badani mają natomiast do treści przekazywanych im przez znajomych, ponieważ ufa im blisko 56 proc. z nich. Co trzeci Polak nie wierzy z kolei publicznym nadawcom, przy czym odsetek ten nie różni się znacząco od ufności względem informacji płynących od prywatnych mediów.
Mniej zaufania do wiadomości publikowanych w gazetach mają tylko Węgrzy oraz Serbowie, natomiast w nieufności względem radia i telewizji wyprzedzamy jedynie Serbów.
Na podstawie: wirtualnemedia.pl.