Najnowszy raport sporządzony na zamówienie rządu Republiki Czeskiej wskazuje, że cygańska młodzież jest segregowana na poziomie podstawowej edukacji. Najczęściej trafiają one do szkół specjalnych lub klas stworzonych z powodu kryteriów etnicznych, a dodatkowo nauczyciele realizują z nimi program nauczania o niższym poziomie niż wymagają tego ministerialne wytyczne.
Dane dotyczące edukacji znalazły się w obszernym rządowym raporcie o statusie mniejszości romskiej w 2016 roku, sporządzonym specjalnie dla rządu Republiki Czeskiej. Z dokumentu wynika, że cygańska młodzież jest dyskryminowana w szkołach, segregowana, a w wielu przypadkach stosowany wobec niej program nauczania znacząco odbiega od przeciętnych standardów przyjętych w czeskim szkolnictwie.
W ubiegłym roku do czeskich szkół miało chodzić blisko 33,860 cygańskich uczniów, którzy stanowili tym samym 3,7 proc. wszystkich nieletnich mieszkańców Czech uczęszczających do placówek edukacyjnych. Jednocześnie jednak stanowili oni 15 proc. uczniów szkół specjalnych „z niższymi ambicjami edukacyjnymi”, 30 proc. w klasach dla dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym, a także 10 proc. uczniów w klasach dla dzieci z ciężkim upośledzeniem umysłowym.
Ponadto w Czechach istnieje blisko 83 szkół podstawowych w których Cyganie stanowią ponad połowę uczniów, a w pozostałych 136 placówkach stanowią one od jednej czwartej do nawet połowy uczniów. Według autorów raportu dyrektorzy szkół często nie sporządzają pisemnych uzasadnień wniosków o przyjęcie do swoich placówek cygańskich dzieci, zasłaniając się najczęściej brakiem miejsc, co często jest także udziałem czeskich przedszkoli.
Niemal co roku Czechy są atakowane przez Amnesty International, a także Europejski Trybunał Praw Człowieka potępiający naszych południowych sąsiadów za naruszanie prawa cygańskich dzieci do edukacji.
Na podstawie: denik.cz.