Duże kontrowersje wywołała wypowiedź Jicchaka Josefa, naczelnego rabina Żydów sefardyjskich, który podczas swojego cotygodniowego kazania porównał murzynów do małp, co zdaniem jego biura prasowego było jedynie nawiązaniem do stwierdzeń zawartych w Talmudzie. Wypowiedź Josefa spotkała się nawet z krytyką niektórych żydowskich organizacji, przy czym już jego ojciec pozwalał sobie na podobne uwagi względem osób nie wyznających judaizmu.

Josef jako sefardyjski rabin reprezentuje w Izraelu interesy Żydów pochodzenia afrykańskiego i bliskowschodniego, tym niemniej zdecydował się na kilka uwag uważanych przez większość mediów za rasistowskie. Rabin w cotygodniowym kazaniu odniósł się do pierwszego miesiąca kalendarzowego roku żydowskiego, poruszając temat tego, czy w tym czasie należy błogosławić jedno lub przynajmniej dwa drzewa i tym kontekście Josef zaczął mówić o błogosławieństwie „niezwykłych stworzeń”.

Zaliczył on do nich napotkanego na jednej z ulic w Stanach Zjednoczonych czarnoskórego dziecka, które miało posiadać białych rodziców. Josef w swoich uwagach używał hebrajskiego sformułowania „kushi”, mającego we współczesnej wersji tego języka pejoratywne konotacje, a później nazwał czarnoskórych małpami. Biuro prasowe rabina po ujawnieniu nagrania z jego kazania poinformowało, że używał on jedynie porównań znajdujących się w Talmudzie.

Wypowiedź Josefa spotkała się z krytyką sporej części środowisk żydowskich, na czele z amerykańską Ligą Przeciwko Zniesławieniu (ADL), która uznała jego słowa za rasistowskie i całkowicie nie do przyjęcia. Centrowa izraelska partia „Jest Przyszłość” twierdzi z kolei, iż podobne słowa obrażają choćby wyznawców judaizmu pochodzących z Etiopii.

To nie pierwsza kontrowersyjna wypowiedź Josefa. W marcu 2016 roku musiał on przepraszać za słowa, w których odmówił prawa do zamieszkiwania w Izraelu osobom nie mającym żydowskiego pochodzenia, natomiast od pewnego czasu twierdzi on, iż kobiety nie ubierające się zachowują się jak zwierzęta. Jego ojciec Owadia Josef jako naczelny rabin Izraela również był znany z podobnych sformułowań, ponieważ propagował on tezę, iż goje powinni służyć Żydom.

Na podstawie: timesofisrael.com, independent.co.uk.