saga_falabellaPołudniowoamerykańska sieć sklepów Saga Falabella w Peru spotkała się z falą krytyki po wypuszczeniu świątecznego katalogu, w którym zaprezentowano nową ofertę produktów dla dzieci. Wszystko dlatego, że modelki (kilkuletnie dziewczynki) promujące sprzedawane w sieci sklepów zabawki w zdecydowanej większości były białego koloru skóry.

Skandal wybuchł po tym, jak sieć sklepów zamieściła na swojej stronie na Facebooku zdjęcia przedstawiające nowy katalog. Komentujący, na czele z mediami głównego nurtu, zarzucili firmie obraz niepasujący do faktycznego składu etnicznego Peru, sieć sklepów spotkała się również z oskarżeniami o „rasizm”. Działacz organizacji zajmującej się „walką z rasizmem”, Wilfredo Ardito, powiedział w wywiadzie dla hiszpańskiej BBC, że katalog wygląda „jak wyjęty rodem z III Rzeszy”. Jego zdaniem, „rasistowskiego charakteru” katalogowi dodaje fakt, że większość modelek oprócz białego koloru skóry jest również… blondynkami o niebieskich oczach.

Po fali krytyki sieć Saga Falabella postanowiła wycofać katalog. Do peruwiańskiej prasy wysłano oświadczenie, w którym firma przeprasza wszystkich, którzy poczuli się urażeni. „Jest nam przykro, że nasza kampania reklamowa wywołała tak wiele emocji, ponieważ nie wprowadzono odpowiedniego zróżnicowania, które stosowaliśmy w pozostałych materiałach” – czytamy w oświadczeniu.

Peru zamieszkuje ponad 30 mln ludzi o różnym pochodzeniu etnicznym. Najliczniejszą grupę, a więc 45% ludności stanowią rdzenni Indianie, 37% zaś Metysi (osoby z mieszanych związków białych i Indian). Biała ludność, głównie pochodzenia hiszpańskiego, stanowi 15% populacji Peru.

na podstawie: laley.pe

Przykładowa strona wycofanego katalogu