Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył blisko 60 milionów złotych kary na właściciela sieci hipermarketów „Biedronka”. To kolejna odsłona batalii UOKiK-u z portugalskim koncernem. Kilka miesięcy temu „Biedronka została zobowiązana do zapłaty 700 milionów za wykorzystywanie przewagi konkurencyjnej przy podpisywaniu umów z dostawcami.

Kolejna kara jest wynikiem postępowania prowadzonego przez kontrolerów Urzędu od maja ubiegłego roku. Jeronimo Martins Polska było od tamtego czasu prześwietlane pod kątem wprowadzania w błąd klientów. Chodzi głównie o nieprawdziwe znakowanie towarów. Zagraniczne produkty były bowiem przedstawiane jako dostarczone przez polskich wytwórców.

Wielokrotnie uwagę na ten problem zwracała organizacja rolników AgroUnia, organizując happeningi pod marketami „Biedronki” i umieszczając w sieci internetowej zdjęcia fałszywie oznakowanych produktów. UOKiK potwierdził te doniesienia, bo „informacje na wywieszkach różniły się od tych na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy”. Jako polskie towary sprzedawano chociażby czosnek z Hiszpanii czy cebulę z Francji.

Ogółem kontrole w tej sprawie zostały przeprowadzone dokładnie w 263 sklepach sieci należącej do portugalskiego koncernu. Nieprawidłowości stwierdzono w blisko 27,8 proc. placówek sprawdzonych przez Inspekcję Handlową. Jej przedstawiciele stwierdzili, że w niektórych marketach fałszywe oznaczenia dotyczyły nawet jednej piątej sprawdzonych partii produktów.

Za wprowadzanie klientów w błąd nałożono na „Biedronkę” karę w łącznej wysokości 60 milionów złotych. Decyzja nie jest prawomocna, dlatego Jeronimo Martins Polska zapowiedziało  odwołanie się od tej decyzji przed wymiarem sprawiedliwości. UOKiK zdaniem Portugalczyków miał zdecydować się na nałożenie „nieproporcjonalnej i dyskryminującej” kary.

W ostatnich miesiącach „Biedronka” stała się obiektem zwiększonego zainteresowania ze strony UOKiK-u i Inspekcji Handlowej. Poprzednio na sieć nałożona została gigantyczna kara w wysokości 700 milionów złotych. Zarzucano jej wówczas wykorzystywanie przewagi konkurencyjnej i inne oszustwa przy zawieraniu umów z dostawcami.

Na podstawie: rmf24.pl.

Zobacz również: